Inovace
Slovo inovace má původ v latinském slovu innovare, což znamená obnovovat. Cílem inovačního procesu je dosáhnout zlepšení stávajících vlastností či vlastností nových u stávajícího produktu či služby - inovace. Inovace se však zásadně liší od procesu výzkumu či vývoje.
Odlišnost od výzkumu a vývoje
Proces výzkumu a vývoje v drtivé většině případů obsahuje experimentální práce s předem neznámými způsoby, jak dosáhnout požadovaného cíle a s předem nejistými výsledky. Výsledkem vývoje a výzkumu mohou být nové výrobky či služby, výrazně vylepšené produkty či služby, nové postupy, atd. U projektů výzkumu a vývoje je vždy přítomen silný prvek, či prvky novosti a také silné technické nejistoty.
Proces inovace je dosažení stanovených cílů bez experimentální práce, pomocí předem známých a jasných postupů s jistým výsledkem procesu. Inovace lze dosáhnout poměrně rychle, snadno a bez většího výzkumného či vývojového úsilí, a bez vynaložení většího množství mentálních, případně finančních prostředků. Výsledkem inovačního procesu mohou být také nové výrobky či služby, zlepšené výrobky či služby, nové postupy, apod. U inovací však není ani přítomen prvek novosti, ani technická nejistota.
Posouzení projektu z hlediska přítomnosti prvku, či prvků novosti a technických nejistot je předmětem technických expertíz.
Typy inovací
Typy inovací:
- Technické inovace (nové či zlepšené produkty, postupy, …)
- Netechnické inovace (organizační, podnikatelské, sociální a ekologické inovace)
- Sociální inovace (inovace pracovních podmínek, pracovních vztahů, …)
Typy inovací dle Oslo manuálu:
- Produktové inovace (inovace v produktu nebo službě)
- Procesní inovace (změna ve způsobu, jakým jsou produkty či služby vytvářeny a dodávány)
- Marketingové inovace (otevírání nových trhů, nové umístěné podnikového produktu na trh, …)
- Organizační inovace (nový způsob organizace v mnoha záležitostech včetně organizace vztahů s dalšími společnostmi, atd.)